Rent a car
„Rent a car“ se u rečnicima definiše jednostavno – iznajmljivanje.
Kako se došlo na ideju da se automobili počnu iznajmljivati i koje su to zanimljive činjenice u vezi sa ovom uslužnom delatnošću?
Od kada postoji rent a car?
Smatra se da je najstarija kompanija za iznajmljivanje automobila počele sa
radom u Nemačkoj. Davne 1912. godine, „Sixt Autofahrten und
Selbstfahrer“ započeli su posao sa samo tri automobila.
U Americi je preduzetnik Džo Sanders iz Omahe prvi počeo iznajmljivanje jednog jedinog modela T Forda, da bi samo za godinu dana razvio posao i do 1926. Sanders posao proširio u 56 gradova SAD. Konkurent Sandersu bio je Volter Džejkobs (Walter L. Jacobs), čija je firma „Rent-a-car“ iz Čikaga 1918. počela sa iznajmljivanjem dvanaest Fordovih modela.
Ovaj sektor poslovanja se veoma brzo proširio u celoj Americi – „American
Driveurself Association“ je već 1926. okupila više od 1200 delegata u Čikagu. U Britaniji je najam automobila počeo 1920.
Posle Drugog svetskog rata osnovane su poznate međunarodne kompanije poput „National Car Rental“ (1947), „Europcar“ (1949), „ Enterprise Rent-A-Car“ (1957), „Thrifty Rent A Car“ (1958) i „Budget Rent a Car“ (1958)
Iznajmljivanje automobila je postalo veoma interesantno tridesetih godina XX veka. Slovački imigrant Džon Herc (John Hertz) je u Čikagu 1907. osnovao firmu „Yellow Cab“ radi pružanja povoljnog prevoza običnim građanima. Agencije „Yellow Cab“-a su uskoro imale svoje agencije širom Amerike.
Par godina kasnije, Herc je razvio „Hertz Drive-Ur-Self Corporation“,
koju je krajem veka kupio veliki „General Motors“. Herc je jedno
vreme bio i najveći svetski proizvođač automobila.
Godine 1932. ista kompanija – „Hertz“ je otvorila prvu trgovinu automobilima u vazdušnoj luci Midevej (Midway) u Čikagu. Pedesetih godina Herc postaje prva rent-a-car kompanija koja ima svoje kancelarije i agencije na 1.000 lokacija širom sveta.
Koje su danas najveće „rent a car“ firme u svijetu?
Neka istraživanja kažu da su u ovom poslu najbolji „Avis“,
„Europcar“, „Hertz“ i „Sixt“. Kriterijumi za ocenjivanje: usluge korisnicima, vrednost tj. kvalitet usluge koji klijent dobije za određeni novac, ferposlovanje u određivanja cena usluga, sa ili bez depozita.
Koliko se dugo koriste automobili koji se rentiraju?
Prema godišnjim izveštajima „Hertz“, „Avis“ i „Dollar Thrifty“, vodećih svetskih firmi za iznajmljivanje automobila, vozila se koriste od 4 do 22 meseca, s prosečnim razdobljem korištenja od 13 meseci.
Stanje automobila zavisi od puno faktora, najvažniji su, naravno:
kilometraža, jačina motora i celokupno stanje auta. Ako davalac
usluga utvrdi da vozilo nije u stanju izdržati prosečnu kilometražu
ili da vozilo nije u dobrom stanju, auto se šalje drugim poslovnim
subjektima (za dalju prodaju, u delove, na buvljake, aukcije, itd.).
Osim toga, ako je vlasnik otkrio da je automobil koji koristi agencija
trenutno u velikoj potražnji na tržištu polovnih automobila, onda
ga vlasnik prodaje za veći iznos kako bi zaradio dodatni novac.
Briga o polovnim automobilima
Osim što iznajmljuju i kupuju puno automobila, firme takođe i prodaju puno starih, korištenih automobila. Tako osavremenjuju svoj vozni park i postaju sigurni u dobar kvalitet svojih usluga. Kao opšte pravilo, kompanije koje iznajmljuju automobile kupuju veliki broj vozila u dogovoru sa proizvođačima ili prodavcima automobila.
Prema tim ugovorima, proizvođači se slažu da će prodati vozila po
određenoj ceni ili u određenom roku na temelju određenih uslova
ili jamče stopu amortizacije automobila tokom razdoblja korištenja
vozila. Neke firme mogu odlučiti da se uglavnom oslanjaju na tržište
polovnih automobila. Kompanije za iznajmljivanje takođe imaju
mogućnost prodaje vozila trgovcima na veliko koji ih dalje prodaju
diretkno kupcima ili ih daju u maloprodaju, za dalju preprodaju.
Da li je posao iznajmljivanja automobila dobra investicija?
Godine 2011. gotovo polovina automobila koje je prodao „Avis“ i četvrtina Hertzovih automobila bili su takozvani “programski” automobili koji su pod određenim ugovorima. Postoje i firme koje koriste samo polovna vozila, poput „Dollar Thrifty“.
One gotovo nikada ne koriste opciju kupovine, već se umesto toga
prvenstveno oslanjaju na tržište polovnih automobila.
Teško je doći do validnih podataka i analize jer podaci za neke kompanije
nekad nisu dostupni. Dakle, na odgovor, da li su firme za iznajmljivanje automobila dobra investicija?Morate imati veoma dobre uslove rada, dobra vozila, solidne cene i biti odgovorni i uvek na usluzi. Svaka od vodećih svetskih kompanija može se pohvaliti prepoznatljivošću i dobrom uslugom. Treba uskladiti maržu, profitabilnost, zanemariti prevelika očekivanja pratiti tržište i konkurente.
Za većinu putnika, iznajmljivanje automobila je trgovina u kojoj veliku
ulogu imaju, naravno cena i kvalitet. Kao i kod svake druge trgovine,
oduvek.