Preporuka o oprostu pobačaj nije prekretnica – Papa pokušava otvoriti i olakšati raspravu o pobačajuu

Papa Franjo ovog je tjedna trajno produžio preporuku svećenicima da mogu opraštati pobačaj. Pobačaj je ozbiljan grijeh, jer se njime okončava nevin život.

Piše: Ljerka Bratonja Martinović

Ali „ne postoji grijeh do kojeg Božja milost ne može doći i izbrisati ga u trenucima kad se pokajnik odluči pomiriti s Bogom“, napisao je papa Franjo pozivajući svećenike na oprost abortusa. Papina odredba „Misericordia et misera” (Milosrđe i bijeda), zapravo je preporuka svećenicima da nastave činiti ono što su po njegovu htijenju činili u Godini milosrđa, ali ne i znak dramatičnih promjena u Katoličkoj crkvi.

Papina preporuka svećenicima ni u kojem slučaju ne znači prekretnicu u odnosu Katoličke crkve prema pobačaju, objašnjava sociolog religije Ivan Markešić iz Instituta “Ivo Pilar”.
„Papa i dalje ostaje pri stavu da je pobačaj teški grijeh i da se pobačajem ubija nevino ljudsko biće. Međutim, onaj tko vjeruje u Boga kao vječno, svemoguće i milosrdno biće, čije milosrđe nadilazi i nadjačava svaki grijeh, prihvatiti će, smatra Papa, unatoč strahu od relativizacije, da je moguće oprostiti svaki grijeh pa i onaj zbog kojeg njegovim počiniteljima prijeti katolicima izgon iz Crkve, ekskomunikacija. Zapravo, Papa je ovim želio pokazati da je potrebno iskusiti zbilju ovostranoga svijeta i potom donositi odluke koje će imati pravne i druge posljedice za katoličke vjernike, objašnjava Markešić.

Preporuka je to, kaže, za ljudsko razumijevanje položaja žene u suvremenome društvu koja ne radi pobačaj iz obijesti, oholosti ili osobnog užitka, nego da društvene okolnosti, kao što su nezaposlenost, neimaština, ostavljenost, silovanje, ‘tjeraju’ ženu na taj čin, bez obzira na njezinu čvrstu vjeru u Boga.

Papa smatra da ženu koja je to učinila treba razumjeti, da je zapravo treba razumjeti uzimajući u obzir kontekst u kojem je ona to učinila, i kroz odrješenje od grijeha pobačaja omogućiti joj da, unatoč društvenoj stigmi i osobnom ožiljku kojeg će nositi u sebi, živi normalnim životom – tumači Markešić.

Ostanak u zajedništvu

Naime, kanonom 1398. Zakonika kanonskoga prava svakome počinitelju pobačaja kao jednoga od najtežih grijeha određuje se kazna izopćenja, ekskomunikacije iz Crkve. No, Papa koji je do sada ovlasti odrješenja od grijeha pobačaja preusmjeravao na mjesne biskupe, a ovi opet na iskusne svećenike ispovjednike, može kao vrhovni crkveni poglavar i tumač vjerskih istina u određenoj mjeri svojim tumačenjem ovoga kanona utjecati na odnos crkvenih ljudi prema ženama katolkinjama koje ga počine. Time se, upozorava Markešić, ništa neće promijeniti u odnosu Crkve prema pobačaju, nego će se ženama koje su zbog njega bile izopćene iz Crkve omogućiti ostanak u njenome zajedništvu, čime će one, nakon što taj grijeh ispovjede i za nj se pokaju, moći primati sakramente, posebno sakrament pričesti, i time živjeti normalan život.

Ovo je svojevrsno relaksiranje postojeće životne zbilje u kojoj danas, veoma često ne svojom voljom, žive mnoge katoličke žene. Ono je jedno novo razumijevanje i prihvaćanje životne stvarnosti, rekao bih jedna sasvim nova kontekstualizacija ‘svijeta života’ u crkvenim okvirima – objašnjava sociolog Markešić.

IVAN MARKEŠIĆ
„Papa smatra da ženu koja je to učinila treba razumjeti.

Dosad se smatralo da onu ženu koja učini grijeh pobačaja treba izbaciti iz zajedništva Crkve, ona je bila označena kao djeco-ubojica, a time zločinka… Sada Papa određuje da svećenici i biskupi u obzir trebaju uzimati kontekst u kojem se nešto dogodilo, pa i pobačaj. Jer, grijeh, pa ni grijeh pobačaja, nije nešto što raste kao plod na nekoj biljci, nego je uvijek društveno konstruiran, a to znači da se njegovo značenje i tumačenje vremenom mijenja. Gledajući u tome kontekstu, grijeh je uvijek čin koji je u neskladu s društvenim, odnosno grijeh pobačaja je čin u neskladu s crkvenim normama – ilustrira Markešić.
Rigidni stavovi

Na sličan način Papinu poruku tumači i Krunoslav Nikodem s Odjela za sociologiju Filozofskoga fakulteta u Zagrebu. Ona je, kaže, pokušaj da se ostvari veća interakcija i otvorenost Katoličke crkve prema svijetu, ali ne i znak njezine modernizacije.

To je olakšavanje odnosa s onim što se događa u svijetu, ali i pokušaj Pape da se otvori rasprava o pobačaju, da se olakša to pitanje. Ono je izrazito ideološki o, kontroverzno, teško, obojeno i važno je usmjeriti se na njegovo rješavanje kroz raspravu, kaže Nikodem.
Stav Crkve prema pobačaju neće se nikada promijeniti, slažu se sociolozi, jer se tu radi o njenome nauku, niti će utjecati na stavove o pobačaju. Markešić je tako uvjeren da Papina preporuka neće nimalo ublažiti rigidne stavove dijela katoličke zajednice u Hrvatskoj prema pobačaju niti će isključiti mogućnost da se ti stavovi uz potporu građana na eventualnom referendumu, ako se on dogodi, ugrade u hrvatske zakone. Smatra znakovitim što su se, prema medijskim izvješćima, hrvatski biskupi javno izjasnili da nisu spremni podržati takav referendum. Biskupi su dali do znanja da jesu protiv pobačaja, jer život u očima Katoličke crkve počinje začećem, ali i da nisu za to da o pitanju pobačaja, o području uistinu osobne ljudske intime, ne odlučuje ideologizirana gomila na ulici. Njihov stav je, ako ga u međuvremenu ne promijene, da o tome trebaju odlučiti stručnjaci: teolozi, etičari, pravnici, filozofi, sociolozi koji bi svi zajedno, nakon jedne stručne neideologizirane rasprave, trebali dogovoriti sve pojedinosti oko poboljšanja postojećih zakonskih odredaba kojima se regulira pitanje pobačaja.

To što biskupi nisu za to da ‘događanje naroda’ na hrvatski način određuje tako suptilne stvari kao što je pitanje pobačaja, ne znači da Hrvatska neće krenuti putem Poljske, upozorava Markešić. “Ako imate zakonsku mogućnost tražiti održavanje referenduma pa, ako hoćete, i o broju iglica na Pančićevoj omorici, onda se to, ako na njega iziđe 50 posto plus jedan od svih upisanih birača, može i izglasati. Međutim, i u takvoj situaciji biskupi mogu javno istupiti i reći da to ne podržavaju”.

Novi list (Pogledi)

Podijeli objavu

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here